نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی رشته جامعه شناسی

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی دسته‌ای از انیمیشن‌ها و فیلم‌های لایواکشن تولید شده در استودیوهای ایالات متحده امریکا از دهه 40 میلادی تا زمان حاضر می‌پردازد. این انیمیشن‌ها از این جهت از میان نمونه‌های فراوان انتخاب شده‌اند که در باکس آفیس با استقبال روبرو شده، یا از جهات دیگر برجسته به شمار می‌روند، توسط کمپانی‌های بزرگ تولید شده و نزدیک به هشتاد مورد را در برمی گیرند. فیلم‌ها از منظر اسطوره شناسی - به معنای مدرن آن- مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفته‌اند. در توصیف چیستی اسطوره و ویژگی‌های آن بیش از همه از آرای رولان بارت و امبرتو اکو استفاده شده است. این خصیصه‌ها (خشونت‌زدایی، لذت از تکرارها، فراواقعیت، همان گویی، تبخیر تاریخ، تقلیل گرایی و شیء شدگی) در انیمیشن‌های مذکور -به عنوان محملی از اسطوره‌های مدرن- مورد بحث قرار می‌گیرند.

کلیدواژه‌ها

-اشتراوس، لوی (1390) اسطوره و تفکر مدرن، مترجم: فاضل لاریجانی و علی جهان پولاد، نشر فرزان، چاپ دوم.

-بارت، رولان (1392) اسطوره، امروز، مترجم: شیرین دخت دقیقیان، نشر مرکز.

-بارت، رولان (1386) امپراتوری نشانه‌ها، مترجم: ناصر فکوهی، تهران: نشر نی، چاپ سوم.

-بژه، دیوید ام (1388) تحلیل روایت و پیشاروایت، مترجم: حسن محدثی، دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

-بنت، اندی (1386) فرهنگ و زندگی روزمره، مترجم: لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، نشر اختران.