نویسندگان

دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

چکیده

 



پژوهش «تحلیل محتوای اخبار مربوط به تغییرات آب و هوایی در وبسایت‌های فارسی زبان»، به بررسی پوشش اخبار مربوط به گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی در رسانه‌های آنلاین عمومی فارسی زبان در سه ماهه تابستان 1396 می‌پردازد. 
برجسته‌سازی، مسئولیت اجتماعی رسانه و ارتباطات زیست‌محیطی، چارچوب نظری اصلی این پژوهش را تشکیل می‌دهند. این تحقیق با استفاده از تحلیل محتوا و با ابزار پایش رسانه‌ای صورت گرفته است. از مهم‌ترین نتایج آن می‌توان به افزایش حدود دو برابری تعداد محتواهای تولید شده در تابستان 96 نسبت به تابستان 95 اشاره کرد. از میان 1042 رسانه بررسی شده، 245 رسانه به پوشش اخبار مربوط به تغییرات آب و هوایی پرداخته‌اند و تعداد خبرهای منحصربه‌فرد (بدون تکرار) تعداد 304 عدد بوده است. خبرگزاری ایسنا، باشگاه خبرنگاران جوان،‌ خبرگزاری مهر،‌ خبرآنلاین و تسنیم رسانه‌هایی بودند که به ترتیب بیشترین مطالب را درباره تغییرات آب و هوایی در سه ماهه تابستان 96 منتشر کردند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Content Analysis of the Coverage of Climate Change in Farsi Language Websites

نویسندگان [English]

  • Nastaran khadjehnoori
  • Aida Abootorabi

Communications science and media studies

چکیده [English]

The issue of global warming is one of the most important environmental issues of the century because its effects and consequences will change the lives of all nations. The media, as one of the most influential elements of society, play a crucial role in informing public opinion about this global challenge. 
The research “A Content Analysis of the Coverage of Climate Change in Farsi Language Websites” explores the coverage of the news related to the global warming and climate change among the online Farsi language media throughout the summer months of 2017.
The research method used for this report has been ‘content analysis’. First, the original data (the content published in news agencies and public news portals) were identified by tracking keywords, then, statistical analyses have been applied based on the predetermined indicators and in line with the research’s objective. The results were then analyzed using statistical tables. One of the most important results gathered has been the two-folds increase in the number of content produced in the summer of 2017 compared to the summer of 2016. Also, the number of unique news (without repetition) has been 304, meaning, that in the summer of 2017, only 304 different content was produced for publication on the online media. In order, ISNA, Iranian Young Journalist’s Club, Mehr News, Khabar Online and Tasnim were the media with the most published content about climate change during 2017’s summer months.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Climate change
  • Media Monitoring
  • Content Analysis
  • Agenda-setting
  • Media and Social Responsibility

 

                  اسدامرجی، لیلا، حبیبی، اوین، تقوی، لعبت، «بررسی اهمیت و جایگاه رسانه در حفاظت از محیط‌زیست با رویکرد توسعه پایدار»، مطالعات رسانه‌ای، دوره یازدهم، شماره 1.

                 ببران، صدیقه، داودی، اسماعیل، «بررسی تطبیقی نحوه پوشش خبری وقایع مرتبط با محیط‌زیست در رسانه‌های سایبر جریان اصلی و رسانه‌های سایبر شهروندی»، علوم خبری، شماره 2.

                   دبیری، فرهاد، واحدناودان، عارف، «رسانه‌ها و توسعه حقوق محیط‌زیست»، مطالعات رسانه‌ای، سال ششم، شماره 13.

                   رشیدی، علیرضا، رشیدی، مریم، «بررسی نقش رسانه‌ها در حفاظت از محیط‌زیست و تاثیر آن‌ها در رفتار مردم و مدیران از منظر شکل‌گیری فرهنگ مصرف»، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال 5، شماره 55 و 56.

                   سازمان حفاظت محیط‌زیست، (1394)، گزارش وضعیت محیط‌زیست 1383-92، تهران.

                  ستوده، فریبا، اسراری، الهام، «بررسی نقش اینترنت در ارتقاء دانش و آگاهی زیست محیطی در جامعه دبیران و مادران دانش‌آموزان»، انتشار یافته در دومین همایش ملی و تخصصی پژوهش‌های محیط‌زیست ایران، 16 مرداد 1393، همدان.

                   سورین، تانکارد، (1395)، نظریه‌های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

                   شاو، مک کومبز، (1383)، کارکرد برجسته‌سازی در مطبوعات، ترجمه امید مسعودی، تهران، انتشارات خجسته.

                  شهبازی، طیبه، شبیری، سیدمحمد، زندی، بهمن، «مطالعه نقش رسانه‌های ارتباط جمعی در آموزش مسایل محیط‌زیستی از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب»، نشریه علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، دوره هفدهم، شماره دو.

               زینب غریب‌زاده،‌ «نقش تلویزیون در ارتقای فرهنگی زیست‌محیطی مردم»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده علوم اجتماعی.

              مجید فدایی، «میزان و چگونگی پوشش خبرهای محیط‌زیست در رسانه ملی (اخبار 21 شبکه یک، اخبار 20و 30 و 22و30 شبکه دو سیما) و انطباق آن با سیاست‌های کلی ابلاغی در این حوزه در شش ماهه اول سال 1395»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تهران شمال دانشکده علوم ارتباطات.

               فائزه قائمی‌منش، «نقش رسانه‌های محیطی (گرافیک) در حفظ محیط‌زیست»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان دانشکده هنر و معماری.

               گودرزی، محسن، اشراقی، یاسر، «ارتباطات زیست‌محیطی و آسیب‌شناسی نقش زیست‌محیطی رسانه‌های ایرانی»، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، 1394، دوره 22، شماره 84، 31-9.

               مسلم مسلمی‌زاده، «تدوین راهبرد مطلوب صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تغییرات آب و هوایی (از دیدگاه کارشناسان محیط‌زیست و رسانه)»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

             ملکی‌پور، احمد، ملکی‌پور، موسی، معمرحور، جمال، «ارزیابی میزان عملکرد رسانه‌های جمعی بر فرهنگ‌سازی ارزش‌های زیست‌محیطی از دیدگاه فرهنگیان منطقه دهلران»، فصلنامه علمی ترویجی ایلام.

              منتظرقائم، مهدی، رضوانه، عرفانی حسین‌پور، «رسانه و محیط‌زیست: مقدمه‌ای بر ارتباطات زیست‌محیطی»، رسانه و فرهنگ، سال ششم، شماره دوم.

              مهدی‌زاده، (1389)، نظریه‌های رسانه،‌ اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران، انتشارات همشهری.