نویسندگان
1 عضو هیئت علمی گروه ارتباطات داتشگاه تهران
2 دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
3 دانش آموخته کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه سوره
چکیده
حرکت جوامع به سمت فردگرایی و آشنایی هرچه بیشتر افراد با سبکهای متنوع زندگی بهواسطه رسانهها و شبکههای اجتماعی مجازی، سبکزندگی را به موضوعی مهم در عرصه حیات فردی و اجتماعی بدل کرده است. این مقاله با تکیه بر ادبیات مفهومی موجود در حوزه سبکزندگی، با بهرهگیری از شیوه مردمنگاری مجازی، مشاهده مشارکتی و روش تحلیل مضمون صفحات اینستاگرامی 53 نفر از کاربران زن فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام را که مولفههای سبکزندگی در پستها و تصاویر به اشتراک گذاشته شده ایشان به چشم میخورد، از منظر بازنمود سبک زندگی در طول مدت تقریبی شش ماه مطالعه کرده است. پژوهش حاضر نشان داد که زنان با نمایش تجارب روزمره و نقشهای گوناگون خود همچون نقشهای خانوادگی، شغلی، تحصیلی و... در فضای عمومی اینستاگرام به دنبال بازتعریف زندگی زن ایرانی و معنا و ارزش بخشیدن به اموری هستند که از نگاه عموم غایب مانده یا کماهمیت جلوه میکند. به تعبیر آنها این زنان هستند که به نقشهایی که بر عهده دارند ارزش و اعتبار میبخشند. زنان با شرایط اجتماعی مختلف، علایق گوناگونی را از طریق صفحات کاربری خود در شبکههای اجتماعی دنبال کرده یا به نمایش میگذارند و از طریق بازنمود اشیاء و موقعیتهای مختلف بر تمایز خود با دیگران تاکید میورزند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Representation of the Lifestyle of Iranian's Young Women on Instagram
نویسندگان [English]
- Abdollah Bicheranloo 1
- Siavash Salavatian 2
- Azita Lajevardi 3
1 Tehran University
2 IRIBU
3 Sooreh University
چکیده [English]
Moving societies towards individualism and becoming more familiar with the various lifestyles through media and virtual social networks has made lifestyle an important issue in the field of individual and social life. This research, by relying on the conceptual literature in the field of lifestyle, and using virtual ethnographic method and collaborative observation with use of the qualitative content analysis method, has studied the Instagram pages of 53 active female users in this social network which lifestyle features and components were visible in posts and images women shared, from the perspective of the way they represent their life style in this social network over a period of approximately six months. The present study showed that women, by displaying their everyday experiences and roles, such as family roles, occupation roles, education roles and etc. in the public domain of Instagram, seek to provide a new definition of the life of Iranian women and make sense of the activities which seems to be missing or insignificant in public point of view. In their words, these are women who give value and credibility to the roles they play. Women with different social conditions, pursue or display a variety of interests in their user pages on social networks. and try to emphasize on their differentiation with others by re-presenting various situations and things.
کلیدواژهها [English]
- lifestyle
- Social networks
- Re-presentation
- Young Women
- آتشینصدف، عبدالرضا (1393). مفهومشناسی، پیشینه و مولفههای سبکزندگی دینی. مجله پایش سبکزندگی، رصدنامه تحلیلی علمی و اطلاع رسانی سبکزندگی.
- آزاد ارمکی، تقی و شالچی، وحید (1384). دو جهان ایرانی: مسجد و کافی شاپ. فصلنامه فرهنگی و ارتباطات، شماره 4.
- بهنوئیگدنه، عباس (1391)، جوانان، سبکزندگی و هویت اجتماعی. فصلنامه مطالعات سبکزندگی، سال اول.
- بودریار، ژان (1389). جامعه مصرفی. برگردان پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث.
- بودریار، ژان (1393). نظام اشیا. برگردان پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث.
- بوردیو. پییر (1999)، ترجمه حسن چاووشیان (1390) تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی، تهران: ثالث.
- بیبک آبادی، غزال (1391). بررسی مولفههای سبکزندگی و الگوهای رفتار در فیلمهای سینمایی پرفروش سه دهه سینمای ایران. فصلنامه مطالعات سبکزندگی، سال اول، شماره 2.
- چاوشیان، حسن (1381). سبکزندگی و هویت اجتماعی: مصرف و انتخابهای ذوقی به عنوان تمایز و تشابه اجتماعی در دوره مدرنیته اخیر. پایاننامه دکتری، دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران.
- حسنی، حسین (1395)، تحلیل پدیدارشناختی تجربههای زیسته کاربران شبکههای اجتماعی موبایلی با تمرکز بر اینستاگرام. پروژه دکتری، دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران.
- ذکایی، محمدسعید (1386)، جامعهشناسی جوانان. تهران: آگه.
- ذکایی، محمدسعید و خطیبی، فائزه (1385). اینترنت و تغییرات هویتی: پژوهشی در میان کاربران جوان حرفهای. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال دوم، شماره 7.
- سامانی، سمانه و فراهانی، اعظم (1395). هویت آنلاین و اینستاگرام (مطالعه چگونگی نمایش هویت جوانان در اینستاگرام). فصلنامه رسانه، شماره 2.
- سلیمانیان، علیاصغر (1392). روند بازنمایی سبکزندگی در سریالهای خانوادگی-اجتماعی پربیننده سیمای ج.ا.ا. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه صدا و سیما.
- صبورنژاد، زهره (1395). هویت دخترانه و تلفن همراه هوشمند: کاربردهای تلفن همراه هوشمند در برساخت روایی هویت. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
- عینیفر، مینا (1395). مطالعه شیوههای خودابرازی زنان با عکس در شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی اینستاگرام). پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
- فاضلی، محمد (1382). مصرف و سبکزندگی. قم: نشر صبح صادق.
- فرشبافشاکر، ساحل (1389). بازنمایی زیستجهان زنان در فضای وبلاگی ایران. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
- فیضی، مجتبی (1392). سبکزندگی: پیشینه، واژه و مفهومشناسی. نشریه آموزشی و اطلاعرسانی معارف.
- گشنیزجانی، گلنار (1395). تیپولوژی بدن رسانهای و تحلیل کردارهای بدنی کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
- گیویان، عبدالله و جعفری، مجتبی و خیرخواه، ملیحه (1392). نظر مخاطبان جوان تهرانی در مورد تمایل به پذیرش سبکهای زندگی به نمایش درآمده در سریالهای فارسی زبان ماهوارهای و علل جذابیت آنها. فصلنامه مطالعات سبکزندگی، سال دوم، شماره 4.
- لیندلف، تامس و تیلور، برایان (1388). روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات. ترجمه عبدالله گیویان، تهران: همشهری.
- مهدویکنی، محمدسعید (1387). دین و سبکزندگی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ دوم.
- مهدیزاده، سیدمحمد (1387). رسانه و بازنمایی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- ولیزاده، محمد جواد (1391). ضرورت ارائه تعریف بومی از سبکزندگی. پایگاه تحلیلی تبیینی برهان.