نویسنده

دانشجوی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه سوره،

چکیده

رسانه‌های نوینی که امروزه فراگیر شده‌اند، گرچه به‌ظاهر رقیبی قدرتمند برای رسانه‌های قدیمی‌تر مانند سینما و تلویزیون‌اند، اما با استفاده درست می‌توانند تبدیل به ابزاری هوشمند برای بازخورد گیری دقیق از مخاطب شوند، پدیده­ای که با استفاده از آن می‌توان سناریوی قسمت‌های بعدی یک سریال را نیز بر اساس ذائقه مخاطب به سازندگان آن پیشنهاد داد. در این مقاله با استفاده از تحلیل کلمات به‌کاررفته در نظرات حدود 2800 کاربر، که در پایین مطالب مربوط به فصل دوم سریال شهرزاد در صفحه رسمی آن در شبکه اجتماعی اینستاگرام درج‌شده بودند، تلاش گردید نظر کاربران درباره فصل دوم را به‌منظور اعمال در سناریوی فصل سوم به دست آوریم. بدین منظور کلمات موجود در این نظرات با استفاده از روش‌های فنی استخراج و با حذف حروف ربط و اضافه، ارتباط سایر کلمات بانام کاراکترهای این فصل در گرافی ترسیم گردید. این گراف مشخص کرد که واژه‌ی قباد بیش از دیگر شخصیت‌های این سریال درکامنت­ها به‌کاررفته و کاربران بیشتر درگیر شخصیت او شده‌اند، درصورتی‌که واژ فرهاد بسیار کم در نظرات استفاده‌شده بود. همچنین دیگر شخصیت‌های این سریال، آن‌چنان مخاطب را درگیر خود نکرده بودند. بنابراین با استفاده از این تحلیل، می‌توان سناریوی فصل سوم را تا حدودی تعیین کرد، یعنی بازگشت قباد به مرکز توجه که احتمالاً زندگی با شهرزاد است و همچنین دور شدن فرهاد از شهرزاد. تغییراتی که تا حدودی در فصل سوم اتفاق افتاد و درنتیجه باعث بازگشت رونق این سریال در بین مخاطب گردید، اتفاقی که نشان‌دهنده تعاملی جدید بین رسانه­های سنتی و نوین است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Determining the Scenario of the Third season of Shahrzad TV Series by Analyzing user Comments

نویسنده [English]

  • Mohammad Hosein Amani

M.A Soreh University

چکیده [English]

Modern media are becoming widespread today and apparently are counted as a powerful rival for older media. However, their correct usage can turn them into a smart tool for taking accurate feedback from the
audience, a phenomenon, which can be used for suggesting the scenario of a serial next episodes based on the audience’s taste. In this article, we have tried to achieve almost 2800 users’ comments about Shahrzad serial second season by reviewing its official page in the Instagram social network to be applied in the third season scenario. In this regard, the words of the comments were extracted via technical methods and the relationship
of other words with the characters’ name of this season was depicted in the graph by removing conjunctions and prepositions. This graph shows that Ghobad as a character’s name was used more than the name of the other characters in the comments and the users have become more involved with his personality; it is while Farhad was significantly used less in the comments; also users have not become involved with other characters of this serial. Therefore, the third season scenario can be determined by this analysis; it means that Ghobad should return back to the center of attention, which is probably living with Shahrzad, also Farhad should be away from Shahrzad. These are changes, which had almost happened in the third season of this serial and returned the its popularity among the audiences, which is indicating a new interaction between modern and traditional media.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shahrzad Serial
  • Analyzing Comments
  • Third Season Scenario
  • Social networks

بانی‌فیلم. (1396). شهرزاد در میانه راه؛ «از نفس افتاده»! Retrieved from وب سایت مجله بانی‌فیلم: http://banifilm.ir/شهرزاد-در-میانه-راه؛-از-نفس-افتاده/

علیرضا عبداللهی‌نژاد، نوشین مجلسی. (1397). خشونت کلامی در فضای مجازی؛ مطالعه موردی اظهارنظرهای دنبال کنندگان در صفحات اینستاگرام هنرمندان ایرانی.

فرزانه نزاکتی. (1396). رسانه‌ها روند هم‌گرایی و تحولات فناورانه. علمی فرهنگی.

محمدی, ک. ر. (1396). تحلیل محتوای کلان متن ها به وسیله ی استخراج کلید واژه ها و رسم گراف ارتباطی بین کلید واژه های هر متن.

نازیلا شفیعیان. (94). نقش تکنولوژی های نوین ارتباطی در رقابت بین رسانه های جدید و سنتی. مدیریت رسانه, 9-20.

 

Jiawei Han. (2012). Data Mining Concepts and Techniques. Morgan Kaufmann.

Kellerhals, Merle David. (2009). State’s McHale to Speared U.S. Global Public Engagement.

Michael T. Lash. (n.d.). Early Predictions of Movie Success: the Who, What, and When of.

Patricia Fernández, E., Neira, E., & Clares-Gavilán, J. (2016). DATA MANAGEMENT IN AUDIOVISUAL BUSINESS: NETFLIX AS A CASE STUDY. El profesional de la información, 568-576.