نویسندگان
1 گروه علوم اجتماعی. دانشکده ادبیات. دانشگاه فردوسی مشهد
2 کارشناسی ارشد
چکیده
هدف اساسی نوشتار حاضر این است که نشان دهد؛ سفرهای زیارتی، ارتباطات میانفرهنگی اجتماعات شیعی را تقویت میکند. بررسی انجام شده بر تجارب ارتباطی یک نمونه تصادفی 598 نفره از زائرین خارجی از چهار ملیت عراقی، عربستانی، کویتی و بحرینی در مشهد نشان میدهد که؛ سفر زیارتی با دو ویژگی طول و تعداد سفر، تأثیر کاملا معنادار و مثبت بر ارتباطات میانفرهنگی (روابط اجتماعی و فرهنگی مهمان- میزبان) دارد. اگرچه، ناآشناییهای زبانی، مانعی برای ارتباط میان فرهنگی است، اما با کنترل آماری اثر مانع زبانی، تأثیر طول و تعداد سفر بر ارتباطات میانفرهنگی، همچنان معنادار و مثبت باقی میماند. یافته مذکور، اولا متضمن این معناست که زیارت بهعنوان یک مناسک مذهبی، فرصت ارتباطات غیرکلامی متعددی را بین مهمان و میزبان فراهم میآورد؛ که با وجود ناآشناییهای زبانی، ارتباطات میانفرهنگی را تقویت میکند و دوم اینکه؛ زیارت و سفرهای زیارتی این پتانسیل را دارد که علیرغم موانع زبانی و تفاوتهای فرهنگی زائرین، پیوندهای اجتماعی گوناگونی را در بین پیروان یک مذهب از ملیتهای مختلف ایجاد نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Guest Pilgrimage to Holy Mashhad and Inter-Cultural Communication of Shiite Communities Surveying the Impact
نویسندگان [English]
- Ali Yousofi 1
- somaye varshoe 2
1 Ferdowsi University of Mashhad
2 M.A Student
چکیده [English]
This article attempts to show that religious travels reinforce cultural communication among Shiite communities. The survey has been undertaken in Mashhad on a sample of 598 pilgrims from four nations that include Iraq, Saudi Arabia, Kuwait and Bahrain. The results showed that two features of religious travelers: ‘travel duration’, and ‘previous travels’, bear a significant effect on cultural communications (pilgrim-host cultural and communal relationships). The issue of language seen as a barrier, however, seems to limit cultural communication, yet it does not make it impossible. Nonetheless, having had statistical control over the language barrier, the effect of travel on communal and cultural relationships remained significant and positive. This finding indicates that firstly, pilgrimage as a religious practice provides opportunity for making nonverbal cultural communications between the guest and the host communities. Secondly, despite language and cultural differences, pilgrimage and religious travels can provide a potential for different kinds of social ties to be developed among followers of a religion belonging to different societies.
کلیدواژهها [English]
- : Inter-Cultural Communication
- Cultural Relations
- Communal Relations
- Religious Travels
- Cultural Frame
- Language Barrier
- اسمیت، آ. جی (1379) ارتباطات و فرهنگ، ترجمه مهدی بابائی اهری، تهران: انتشارات سمت.
- تقیزاده، م (1380) جامعهشناسی زیارت، فصلنامه معرفت: 45.
- خواجهزاده، ش (1380) نیازهای خدماتی جهانگردان در شهر مشهد، استاد راهنما: محمدتقی رهنما، پایاننامه کارشناسیارشد برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی
- رضی، حسین (1377) ارتباطات میانفرهنگی (تاریخ، مفاهیم و جایگاه)، ؟ ؟
- ساموار، ل و پورتر ر. ای. و لیزارا، ا (1379) ارتباط بین فرهنگها، ترجمه: غ ر. کیانی و س ا. میرحسنی، تهران: انتشارات باز.
- شرفی، ابوالفضل (1389) بررسی و طبقهبندی نیازمندیهای زائران خارجی در شهر مشهد، ناظر طرح: علی یوسفی، مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر مشهد.
- صالحیفرد، م (1382) بررسی اثرات و پیامدهای ورود گردشگران جهان به شهر مشهد با تأکید بر گردشگران عرب حوزه خلیج فارس، کارفرما: سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی.
- فرهنگی، ع. ا (1382) ارتباطات انسانی، تهران: خدمات فرهنگ رسا.
- مولانا، ح (۱۳۸۴) اطلاعات جهانی و جهان ارتباطات: مرزهای نو در روابط بینالملل، ترجمه ا، آزاد، م، حسنزاده و م اخوتی، تهران: انتشارات کتابدار.
- نامی، ع ا (1384) بررسی نیازهای تبلیغاتی و رفاهی زائران عراقی، کارفرما: معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی.
- یوسفی، علی (1388) بررسی راهکارهای گسترش ارتباطات میانفرهنگی اجتماعات شیعی (گزارش تحقیق)، مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر مشهد.