فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشگاه علامه طباطبایی

10.22034/jcsc.2020.122062.2098

چکیده

اینستاگرام یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های‌اجتماعی است که می‌تواند به‌عنوان عامل تغییر سبک زندگی تأثیرگذار باشد. این امر در صفحات اینستاگرامی افراد معروف و شناخته‌شده مانند اینفلوئنسرها که زندگی تجمل‌گرایانه را به نمایش می‌گذارند نمود بیشتری پیدا می‌کند. پژوهش حاضر به این مسئله پرداخته است که با وجود نگرش‌های مختلف مخاطبان، اکثر قریب به‌اتفاق کاربران در اینستاگرام، گرایش بسیاری به بازنمود خود و بازنمایی زندگی تجمل‌گرایانه دارند. در این تحقیق با استفاده از روش نشانه‌شناسی، با تکیه بر نظریه بازنمایی‌‌، فیلم‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده در صفحات اینستاگرامی چهار نفر از اینفلوئنسرهای ایرانی که بطور متوسط بین۶۳۰ هزار تا ۴میلیون دنبال‌کننده دارند در بازه زمانی پنج ماهه از اول مردادماه تا ۳۰ آذر ۱۳۹۷، برای بررسی انتخاب شدند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد بازنمایی سبک‌ زندگی تجمل‌گرایانه در اینستاگرام، چهار حوزه «محل زندگی و مسکن»، «اوقات فراغت و تفریح»، «وسایل شخصی برند (لباس، گوشی، ساعت و...)»، «خودرو»، «مدیریت بدن» و «روابط شخصی» را شامل می‌شود. آرامش، احساس رضایت، خودشیفتگی، سرسختی، جذابیت و قدرت احساساتی هستند که زندگی لوکس را در نظام معنایی مخاطب مثبت و خوشایند می‌نمایانند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Semiotics of the lifestyle of luxury in the Instagram pages of Iranian influencers

نویسندگان [English]

  • Ali Ahmadi 1
  • Mohsen Asgarzadeh 2

1 Communication Sciences, ATU

2 University of Allameh Taba Tabai

چکیده [English]

Instagram is one of the most popular social networks that can be a factor in changing lifestyle. This is more evident on celebrity Instagram pages, such as influorescents,which portray a life of luxury.
The present study addresses the fact that despite the different attitudes of the audience, most users on Instagram have a great tendency to represent themselves and to represent life in luxury.
In this study, using semantics, based on representation theory, videos shared on instagram pages of four Iranian influencers with an average of between 630Thousands and 4million followers over a five-month period from 1 June to 20 December 2018, were chosen.
The results of this study show that the representations of the luxurious lifestyle in Instagram, Includes the four domains of "Location and housing", "Leisure and fun", "brand personal belongings (clothing, earphones, wrist watch ...)", "car", "body management" and "personal relationships".
Relaxation, satisfaction, narcissism, tenacity, attractiveness and power are emotions that make luxury life a positive and enjoyable target audience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instagram
  • Social networks
  • lifestyle
  • Luxury oriented
  • Influencer