نظریه‌های فرهنگی را چرا و چگونه تدریس کنیم؟
1. نظریه‌های فرهنگی را چرا و چگونه تدریس کنیم؟

نعمت الله فاضلی

دوره 12، شماره 44 ، پاییز 1395، صفحه 13-38

چکیده
  مسئله تعلیم (پداگوژی) هر روزه قرابت بیشتری با تعریف مطالعات فرهنگی می‌یابد. مدرسان باید تعریف تعلیم را گسترده سازند تا بتوانند از مرز محدود آموختن فنون و روش‌ها فراتر روند. (ژیرو،1385) می خواهم در این گفتار ...  بیشتر
حریم اجتماعی و فرهنگی شهر تهران؛ فقدان عدالت اجتماعی و نابرابری فضایی
2. حریم اجتماعی و فرهنگی شهر تهران؛ فقدان عدالت اجتماعی و نابرابری فضایی

سیدابوالحسن ریاضی

دوره 12، شماره 44 ، پاییز 1395، صفحه 39-75

چکیده
  اگر چه کلانشهر برای مدیران و برنامه‌ریزان مرزهای مشخص اداری دارد، اما آن چنانکه حوزه نفوذ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کلانشهر فراتر از مرزهای اعتباری آن است، تاثیرات متقابل پیرامون و به عبارتی نزدیکترین ...  بیشتر
دگردیسی معنایی «دالِ استبداد» و برآمدن گفتمانِ «استبداد ایرانی»
3. دگردیسی معنایی «دالِ استبداد» و برآمدن گفتمانِ «استبداد ایرانی»

محمد حسین پناهی؛ آرش حیدری

دوره 12، شماره 44 ، پاییز 1395، صفحه 75-95

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی دگرگونی معنایی دال استبداد از دورۀ صفویه تا برآمدن گفتمانِ استبداد ایرانی در دوران قاجار است. بدین ترتیب با روش دیرینه‌شناسی تلاش خواهیم کرد این دگرگونی را در نسبت با بسترهای ...  بیشتر
گفتمان‏های حاکم بر نظام نشانه‌شناختی تابلوهای شهری (مطالعه‏ی موردی: تابلوهای شهرداری بین سال‏های 1388 تا 1390 در شهر اصفهان)
4. گفتمان‏های حاکم بر نظام نشانه‌شناختی تابلوهای شهری (مطالعه‏ی موردی: تابلوهای شهرداری بین سال‏های 1388 تا 1390 در شهر اصفهان)

احسان آقابابایی؛ رحمان ویسی؛ مهدی ژیانپور؛ مهنوش خادم الفقرایی

دوره 12، شماره 44 ، پاییز 1395، صفحه 99-118

چکیده
  زندگی شهری آکنده از تابلو‏ها، طرح‏ها و تصاویر متعدد تبلیغاتی است که از سوی سازمان‏های دولتی و خصوصی، فضای شهری را اشباع کرده‏اند. در این میان، شهرداری‏ها نیز با هدف توسعه‏ی فرهنگ شهروندی، تابلوهایی ...  بیشتر
تحولات در سینمای پرفروش ایران (مقایسه‌ی دهه‌های 40، 60 و 80)
5. تحولات در سینمای پرفروش ایران (مقایسه‌ی دهه‌های 40، 60 و 80)

وحید شالچی؛ آسیه مبین

دوره 12، شماره 44 ، پاییز 1395، صفحه 119-142

چکیده
  سینمای پرفروش با نمایش تفسیر‌های بخشی از جامعه و تصرف گیشه‌ها در واقع علاقه‌ی مردم را نسبت به تفسیر نمایش داده شده، نشان می‌دهد. در این مطالعه فیلم‌های پرفروش ژانر اجتماعی دهه‌های 40، 60 و 80 انتخاب گردیده ...  بیشتر
استراتژی‌های خانواده ایرانی در مواجهه با دیالکتیک فردیت و خانواده نشانه‌شناسی خانواده در سینمای ایران
6. استراتژی‌های خانواده ایرانی در مواجهه با دیالکتیک فردیت و خانواده نشانه‌شناسی خانواده در سینمای ایران

محمدتقی کرمی؛ مژگان فراهانی

دوره 12، شماره 44 ، پاییز 1395، صفحه 143-172

چکیده
  خانواده ایرانی در عصر حاضر، به موازات تحولات بنیادین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح کلان، دگرگونی‌های عمده ساختاری را تجربه می‌کند. امروزه، به دلیل تغییراتی که دائماً و به طور مستمر به وقوع ...  بیشتر
خوانش جامعه‌شناختی بوردیویی از فیلم «جدایی نادر از سیمین» با تأکید بر جامعه ایران
7. خوانش جامعه‌شناختی بوردیویی از فیلم «جدایی نادر از سیمین» با تأکید بر جامعه ایران

شیوا پروایی

دوره 12، شماره 44 ، پاییز 1395، صفحه 173-198

چکیده
    بوردیو برای تبیین نظریه خود و برای نشان دادن تمایزات اجتماعی، از دو مفهوم عادت‌واره و میدان مدد می‌جوید و اظهار می‌کند که جهان اجتماعی از میدان‌های مختلف تشکیل می‌شود. هر میدانی عادت‌واره‌های ...  بیشتر
روان‌زخم و بازنمایی آن در داستان «قورباغه‌ی عظیم توکیو را نجات می‌دهد»
8. روان‌زخم و بازنمایی آن در داستان «قورباغه‌ی عظیم توکیو را نجات می‌دهد»

سید رحیم موسوی نیا؛ مهسا دهاقانی

دوره 12، شماره 44 ، پاییز 1395، صفحه 199-219

چکیده
  هدف از این پژوهش، روان‌کاوی ماهیت روان‌زخم و بازنمایی آن در داستان کوتاه «قورباغه‌ی عظیم توکیو را نجات می‌دهد» نوشته‌ی هاروکی موراکامی است. از دیدگاه روان‌کاوانه‌ی اسلاوی ژیژک، روان‌زخم از ...  بیشتر