خوانش متن به شیوه‌ی تاریخ‌گرایان نوین تحلیل گفتمان‌های سَووشون
1. خوانش متن به شیوه‌ی تاریخ‌گرایان نوین تحلیل گفتمان‌های سَووشون

حسین پاینده

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 11-29

چکیده
  تاریخ‌گرایی نوین در زمره‌ی تأثیرگذارترین روش‌های تحلیل متن است که از اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ با مقالات و کتاب‌های استیون گرینبلَت و سپس لوئی مانتروز نظریه‌پردازی شد. هرچند که این رویکرد ابتدا در نقد ادبی ...  بیشتر
امکان یا امتناع مصالحه در فرهنگ سیاسی و گفتمان های رسمی جمهوری اسلامی ایران
2. امکان یا امتناع مصالحه در فرهنگ سیاسی و گفتمان های رسمی جمهوری اسلامی ایران

محمد رضاپور قوشچی؛ مجتبی مقصودی

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 41-72

چکیده
     سازش و مصالحه در فرهنگ سیاسی ما دارای بار منفی بوده و به همین دلیل به هرگونه ندای سازش و مصالحه انگ و بر چسب خیانت زده می شود. واقعیت آن است که جامعه ما در حال حاضر در شرایط مصالحه و آشتی بسر نمی برد ...  بیشتر
الگوی دیپلماسی رسانه ای در مراکز روابط عمومی: یک مطالعه کیفی
3. الگوی دیپلماسی رسانه ای در مراکز روابط عمومی: یک مطالعه کیفی

امیر رستگار؛ باقر ساروخانی؛ اصحاب حبیب زاده؛ شهناز هاشمی

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 73-96

چکیده
    روابط عمومی موثر در سازمانها، بین المللی شده است و با توجه دگرگونیهای پیش آمده و پر رنگ شدن عنصرارتباط، دیپلماسی رسانه ای در این روزها اهمیت بسیار یافته است. این رساله تلاش دارد الگوی دیپلماسی رسانه ...  بیشتر
طراحی و تدوین الگوی کارکردی رسانه های جمعی کشور ایران با تاکید برتوسعه بر توسعه سرمایه اجتماعی – مورد مطالعه معاونت صدای جمهوری اسلای ایران
4. طراحی و تدوین الگوی کارکردی رسانه های جمعی کشور ایران با تاکید برتوسعه بر توسعه سرمایه اجتماعی – مورد مطالعه معاونت صدای جمهوری اسلای ایران

علی اکبر فرهنگی؛ مجتبی امیری؛ نازیلا شفیعیان

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 97-121

چکیده
    تحقیق حاضر به منظور طراحی و تدوین الگوی کارکردی رسانه های جمعی و با تأکید بر توسعه سرمایه اجتماعی و مورد مطالعه معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. راهبرد پژوهش حاضراز نوع آمیخته کیفی- ...  بیشتر
نقش جشنواره‌های فیلم در سیاستگذاری فرهنگی تحلیل محتوای کیفی جشنواره‌‌ تلویزیونی جام‌ جم و جوایز گلدن‌گلوب
5. نقش جشنواره‌های فیلم در سیاستگذاری فرهنگی تحلیل محتوای کیفی جشنواره‌‌ تلویزیونی جام‌ جم و جوایز گلدن‌گلوب

سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 123-157

چکیده
    خاستگاه جشنواره‌های فیلم غرب است اما با گسترش فرهنگ غرب این نوع جشنواره به پدیده‌ای جهانی بدل شده است. «مطالعات جشنواره‌های فیلم» حوزه‌ای میان‌رشته‌ای و جدید است. این مقاله از منظر سیاستگذاری ...  بیشتر
بازنمایی خانواده و طبقه مبتنی بر الگوی مصرف: روایتی از دوره پیش از انقلاب در سریال کیمیا
6. بازنمایی خانواده و طبقه مبتنی بر الگوی مصرف: روایتی از دوره پیش از انقلاب در سریال کیمیا

سیدمحمد مهدی زاده؛ محبوبه علیمحمدی

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 159-188

چکیده
    خانواده بستری مناسب برای شناخت ارزش‌ها و روند تغییر آنها در طی زمان است، نمونه‌ای خرد از جامعة کلان که به واسطة آن اولویت‌های ارزشی و ترجیحات رفتاری در دوره‌ای خاص، فهم می‌گردد. با این هدف، مقالة ...  بیشتر
تجربه‌های فقیر در سینما: بازنمایی سینمایی تجربه جنگ در فیلم کوتاه کُردستان
7. تجربه‌های فقیر در سینما: بازنمایی سینمایی تجربه جنگ در فیلم کوتاه کُردستان

کمال خالق پناه؛ مبین رحیمی

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 189-220

چکیده
  مدرنیزاسیون در تمامیت خود به‌مثابه تجربه‌ای تاریخی آسیب‌زا و متناقض بود. در این میان تجربه جنگ به عنوان یکی از آسیب‌ها، بازنمایی از تجربه مدرنیته برای جوامع غیرغربی است. در چنین بستری است که سینما ...  بیشتر
آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان : معرفی شاخص‌های محتوای آموزش سواد رسانه‌ای در دبستان
8. آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان : معرفی شاخص‌های محتوای آموزش سواد رسانه‌ای در دبستان

سیده زهرا اجاق

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 221-247

چکیده
    آموزش سواد رسانه‌ای در ایران به شکل رسمی و غیررسمی در حال گسترش است و نیاز به متون یا منابعی وجود دارد که به‌طور علمی شاخص‌های مناسب برای محتوای آموزش را شناسایی و ارائه کنند. با توجه به‌این‌که ...  بیشتر
نقش رسانه های اجتماعی موبایلی در شکل گیری هویت قومی دانشجویان
9. نقش رسانه های اجتماعی موبایلی در شکل گیری هویت قومی دانشجویان

امیر کیهان؛ مهدی فرقانی؛ افسانه مظفری

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 249-284

چکیده
  مقاله حاضر درباره شرایط گسترش رسانه های اجتماعی پیام رسان موبایلی، در میان قومیتهای حساس کشور است. هدف شناخت و تحلیل ارتباط بین مصرف رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر نرم‌افزارهای پیام رسان موبایلی و هویّت ...  بیشتر
مورد پژوهی اثرات فناوری‏های اطلاعاتی نوین بر رفتار اطلاع‏یابی طلبه‏ ها
10. مورد پژوهی اثرات فناوری‏های اطلاعاتی نوین بر رفتار اطلاع‏یابی طلبه‏ ها

زهره افتخار؛ ثریا ضیایی؛ هادی شریف مقدم

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 130-145

چکیده
  هدف این مقاله واکاوی ورود فناوری‌های اطلاعاتی تأثیرگذار بر اطلاع‌یابی در حوزه‌های علمیه است. نوع پژوهش کاربردی و روش اجرای آن پیمایشی بوده و از رویکرد تحلیلی استفاده‌شده است. شیوه گردآوری داده‌ها ...  بیشتر
موزه ها و پُرسمانِ هویت: بازدید از موزة مردم شناسی زابل و موزة منطقه ای جنوب شرق ایران در زاهدان
11. موزه ها و پُرسمانِ هویت: بازدید از موزة مردم شناسی زابل و موزة منطقه ای جنوب شرق ایران در زاهدان

محمد عثمان حسین بر؛ طیبه کوچک زائی؛ بهروز روستاخیز

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 305-321

چکیده
    از دیرباز و در جوامع مختلف، صاحبان هویت‌های گوناگون، شیوه‌های متنوعی را و به‌منظور نمایش این هویت‌هـا در زندگی خود به کار مـی‌گرفته‌اند. با تأمل در فرهنگ‌هـای گوناگون می‌توان به حفظ، نگهداری ...  بیشتر
بازتاب ملی شدن صنعت نفت در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات (تحلیل محتوای مطالب دو روزنامه چهار هفته قبل و بعد از رویداد ملی شدن صنعت نفت)
12. بازتاب ملی شدن صنعت نفت در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات (تحلیل محتوای مطالب دو روزنامه چهار هفته قبل و بعد از رویداد ملی شدن صنعت نفت)

حسینعلی افخمی؛ مسعود علیدادی

دوره 14، شماره 53 ، زمستان 1397، صفحه 323-340

چکیده
  این مقاله با رویکرد تحلیلی- تاریخی به بررسی محتوای دو روزنامه غیر حزبی (مستقل) کیهان و اطلاعات و نقش آنها در جریان ملی شدن صنعت نفت می-پردازد. دو روزنامۀ سراسری که به علت استمرار در انتشار و استقلال نسبی ...  بیشتر