رویکرد نشانه معناشناسی به تحلیل گفتمان: مطالعه موردی فیلم «یه حبه قند»
1. رویکرد نشانه معناشناسی به تحلیل گفتمان: مطالعه موردی فیلم «یه حبه قند»

محمد شهبا؛ محسن غفوریان؛ علیرضا نیکخواه ابیانه

دوره 13، شماره 49 ، زمستان 1396، صفحه 13-48

چکیده
  پژوهش حاضر با مروری بر بنیان‌های نظری رویکرد نشانه‌معناشناختی به تحلیل گفتمان، در کنار جنبه‌های اساسی این رویکرد به لحاظ عملی، سازوکاری نظری ‌ـ‌ عملی جهت تحلیل فضاهای گفتمانی با رویکرد نشانه‌معناشناسی ...  بیشتر
کاربرد تاریخ شفاهی در انعکاس تُرومای جمعی: بررسی روش‌شناختی آثار سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ
2. کاربرد تاریخ شفاهی در انعکاس تُرومای جمعی: بررسی روش‌شناختی آثار سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ

اسماعیل عالی زاد؛ نیما شجاعی

دوره 13، شماره 49 ، زمستان 1396، صفحه 49-78

چکیده
  تاریخ شفاهی، یکی از دموکرات‌ترین روش‌های تحقیق کیفی در بسیاری از رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی است که توسط آن واقعیت‌ها به زبان خودِ روایان بازگو می‌شوند؛ تاریخ شفاهی، گفت‌وگوی عمیق میان دو ...  بیشتر
واکاوی ویژگی‌های گفت‌وگو به روایت کاریکاتورهای مطبوعاتی دهۀ اوّل انقلاب مشروطه
3. واکاوی ویژگی‌های گفت‌وگو به روایت کاریکاتورهای مطبوعاتی دهۀ اوّل انقلاب مشروطه

الهام دزفولیان‌زاده؛ سید علی هاشمیانفر

دوره 13، شماره 49 ، زمستان 1396، صفحه 79-107

چکیده
  این مقاله در پی واکاوی ویژگی‌های گفت‌وگو و شناخت الگوی ارتباطات کلامی مردم ایران در کاریکاتورهای مطبوعاتی دهۀ اول انقلاب مشروطه است. به این منظور، با در اختیارداشتن 194کاریکاتور از سه نشریۀ فکاهی و مصوّر ...  بیشتر
تحلیل گفتمان انتقادی فیلم‌های تبلیغاتی نامزدهای پیروز کارزارهای انتخاباتی بررسی موردی دوره‌های هفتم و نهم انتخابات ریاست جمهوری ایران
4. تحلیل گفتمان انتقادی فیلم‌های تبلیغاتی نامزدهای پیروز کارزارهای انتخاباتی بررسی موردی دوره‌های هفتم و نهم انتخابات ریاست جمهوری ایران

حسینعلی افخمی؛ مانا دشتگلی هاشمی

دوره 13، شماره 49 ، زمستان 1396، صفحه 105-128

چکیده
  این مقاله به تحلیل گفتمان کارزار انتخاباتی نامزدهای پیروز دوره‌های هفتم و نهم، انتخابات ریاست جمهوری ایران‌ ـ‌ آقایان سید محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد می‌پردازد. هدف از این تحقیق، آشنایی و درک تحولات ...  بیشتر
تاثیر تلویزیون در شکل‌دهی به مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در ایران با توجه به ظهور شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل
5. تاثیر تلویزیون در شکل‌دهی به مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در ایران با توجه به ظهور شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل

سیدوحید عقیلی؛ طاهر روشندل اربطانی؛ محمدمهدی فرجیان

دوره 13، شماره 49 ، زمستان 1396، صفحه 129-160

چکیده
  با گسترش شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل، عملاً این دست از رسانه‌ها جایگزین بسیاری از رسانه‌های سنتی از جمله تلویزیون شده است. با این وصف، این سؤال مطرح می‌شود که برای تلویزیون از بُعد سیاسی و تأثیری ...  بیشتر
بررسی میزان رضایت کاربران شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در شهر تهران
6. بررسی میزان رضایت کاربران شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در شهر تهران

مهدی فرقانی؛ ربابه مهاجری

دوره 13، شماره 49 ، زمستان 1396، صفحه 161-182

چکیده
  این تحقیق پیرامون میزان رضایت کابران از شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در شهر تهران است. در این پژوهش، تهران به پنج منطقۀ غرب، شرق، شمال، جنوب و مرکز تقسیم شد و از هر منطقه، با توجه به جمعیت، وسعت ...  بیشتر
نقش تلویزیون در تحقق مفهوم جامعۀ مدنی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه‌های تهران
7. نقش تلویزیون در تحقق مفهوم جامعۀ مدنی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه‌های تهران

فریبا صیاد؛ بهزاد شاهنده

دوره 13، شماره 49 ، زمستان 1396، صفحه 183-214

چکیده
  بهره‌گیری از وسایل ارتباط جمعی همچون تلویزیون، از عمده‌ترین روش‌ها در جهت گسترش و ترویج جامعۀ مدنی، آموزش ملی و بالابردن آگاهی مردم است، در این تحقیق، مفهوم جامعۀ مدنی و ویژگی‌های آن، با عنایت به لزوم ...  بیشتر
قانون‌گذاری در عرصۀ دیجیتال و برنامۀ توسعۀ پایدار (با تأکید بر «جمهوری دیجیتال»)
8. قانون‌گذاری در عرصۀ دیجیتال و برنامۀ توسعۀ پایدار (با تأکید بر «جمهوری دیجیتال»)

رویا معتمدنژاد

دوره 13، شماره 49 ، زمستان 1396، صفحه 185-234

چکیده
  جامعۀ بین‌المللی برنامۀ عمل جدید در حوزۀ توسعۀ پایدار تدارک دیده است. همزمان در سال‌های اخیر، تکنولوژی یا فن‌آوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، اما تکنولوژی به‌تنهایی ...  بیشتر